TIME
OUT
·
Pelaksanaan dendaan digunakan bila
intervensi X aversif (penyelapan, peneguhan pembezaan, manipulasi anteseden)
telah dilaksanakan tetapi X berkesan @ X boleh diaplikasi.
·
Prosedur dendaan X diperlukan jika
prosedur X aversif dapat mengurangkan tingksh laku bermasalah.
Kontroversi Prosedur Dendaan
- 1.
Melanggar hak asasi klien
- 2.
Salah faham tentang rangsangan aversif
[Rangsangan
aversif – sebarang rangsangan yang diberi @ disingkirkan dan dapat
mengurangkan kebarangkalian tingkah laku bermasalah terjadi lagi di masa
hadapan.]
DENDAAN
·
Dendaan negatif - penyingkiran peristiwa @ kejadian peneguhan
kontingen kepada tingkah laku bermasalah
·
Prosedur peneguhan pembezaan dan kawalan
rangsangan perlu dilakukan Bersama
·
Ada dua bentuk
1. Time
out : penyingkiran agen peneguhan positif untuk seketika kontingen kepada
tingkah laku bermasalah untuk kurangkan tingkah laku bermasalah daripada
berlaku lagi.
2. Kos
respon: penyingkiran sejumlah agen peneguhan kontingen kepada terjadinya
tingkah laku bermasalah
TIME OUT
Ada
dua jenis iaitu Non Exclusionary Time Out & Exclusionary Time Out
Non Exclusionary Time Out
|
Exclusionary Time Out |
Definisi:
pemberhentian aktiviti yang menghasilkan peneguhan positif kontingen kepada
tingkah laku bermasalah |
Pemberhentian
aktiviti yang menghadilkan peneguhan positif kontingen kepada tingkah laku
bermasalah & individu dikeluarkan @ dipindahkan ke bilik lain yang tiada
sebarang peneguhan. |
Contoh:
murid dikeluarkan daripada situasi bergaduh tetapi masih dibilik yang sama |
Contoh:
Dani tidak patuh arahan untuk meletakkan pinggan kotor ke dapur dan terus
menonton tv. |
Aplikasi ·
Dani suka kacau kawan ·
Guru melihat dan terangkan akan
lakukan dendaan seperti berdiri di belakang kelas ·
Dani terima dendaan tanpa membantah
( time out tamat) |
Aplikasi ·
Dani tidak meletakkan pinggan ke
dapur ·
Ibu berdiri di depan dani ·
Jika tiada respon ibu mengulang
arahan ·
Ibu bawa masuk bilik belakang ·
Selepas habis denda ibu menyuruh
bawa pinggan ke dapur (time out tamat) |
PELAKSANAAN TIME -OUT
Apakah perkara yang perlu
diberi perhatian dalam pelaksaan time out?
- 1. Apakah fungsi masalah
- 2. Adakah time out praktikal digunakan dalam satu situasi?
- 3. Adakah time out selamat digunakan?
- 4. Berapa jangka masa time out?
- 5. Bolehkah tingkah laku melarikan diri daripada time out dihindari?
- 6. Bolehkah interaksi dengan klien dielakkan semasa time out?
- 7. Adakah prosedur time out boleh diterima pakai dalam suatu situasi?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan