KEMAHIRAN TINGKAH LAKU
- Bagi melatih kemahiran sosial, asertif (keyakinan diri) dan pekerjaan
- 4 komponen utama yang perlu ada dalam latihan:
- Permodelan
- Arahan
- Raptai
- Pengulangan
1. PERMODELAN
- Tingkah laku yang betul dimodelkan oleh individu pakar
- Tingkah laku berbentuk lintas langsung atau simbolik (kekekter, kartoon)
- Individu perlu memerhati dan tiru tingkah laku model
- Keberkesanan permodelan bergantung kepada:
- Tingkah laku yang dimodel berada dalam ruang lingkup tingkah laku yang boleh dibuat oleh pemerhati
- Pemerhati boleh beri perhatian kepada model
- Pemerhati boleh membuat tingkah laku yang dimodelkan
- Tingkah laku yang betul dimodelkan oleh individu pakar
- Tingkah laku berbentuk lintas langsung atau simbolik (kekekter, kartoon)
- Individu perlu memerhati dan tiru tingkah laku model
- Keberkesanan permodelan bergantung kepada:
- Tingkah laku yang dimodel berada dalam ruang lingkup tingkah laku yang boleh dibuat oleh pemerhati
- Pemerhati boleh beri perhatian kepada model
- Pemerhati boleh membuat tingkah laku yang dimodelkan
Faktor Pengaruhi Keberkesanan Pemodelan
- Apabila model pamerkan tingkah laku yang betul (agen peneguhan)
- Ciri-ciri model perlulah sama dengan pemerhati @ berstatus lebih tinggi
- Kekompleksan tingkah laku yang dimodel perlu sesuai dengan tahap perkembangan @ keupayaan pemerhati
- Pemerhati perlu beri perhatian kepada model
- Tingkah laku yang dimodelkan mesti terjadi dalam konteks bersesuaian (perlu dimodelkan dalam situasi sebenar)
- Tingkah laku model perlu diulang beberapa kali sehingga pemerhati dapat laksanakan tingkah laku yang betul
- Tingkah laku model dengan pelbagai cara dan situasi → untuk digeneralisasikan
- Pemerhati perlu diberi peluang untuk ulang tingkah laku sebaik selepas memerhati
- Peniruan yang betul diberikan peneguhan segera
2. ARAHAN
- Huraikan tingkah laku yang betul kepada pemerhati dengan spesifik dan tepat
- Berikan rantaian tingkah laku dengan jelas mengikut komponen dan urutan yang bersesuaian
- Jelaskan situasi dimana tingkah laku dijangka terjadi
Contoh:- Apabila orang tidak dikenali ajak kamu naik ke kereta, kamu perlu berkata:"Tak boleh! Saya perlu meminta kebenaran cikgu" " Kemudian lari masuk ke dalam kawasan sekolah bagitahu cikgu"" Cikgu akan bangga dengan tindakan kamu"
Faktor Pengaruhi Keberkesanan Arahan
- Perlu dinyatakan ikut tahap pemahaman pemerhati ( terlalu senang → buat tak endah, terlalu susah → tak faham)
- Dibeikan oleh individu yang ada kredibiliti
- Pemerhati diberikan peluang untuk ulang tingkah laku
- Arahan perlu dipadankan dengan permodelan
- Arahan diberi bila pemerhati diberi perhatian
- Pemerhati perlu ulang arahan ( tingkatkan kebarangkalian pemerhati boleh ulang arahan di masa hadapan)
3. RAPTAI @ PENGULANGAN
- Beri peluang kepada pemerhati untuk berlatih selepas terima arahan @ lihat permodelan
- Bahagian penting dalam latihan kemahiran tingkah laku kerana
- Permodel hanya akan pastikan pemerhati belajar tingkah laku betul apabila dapat laksanakan tingkah laku tersebut
- Peluang untuk teguhkan tingkah laku yang dipamerkan dengan betul
- Beri peluang untuk menilai dan betulkan kesalahan jika tingkah laku dilakukan dengan betul
Faktor Pengaruhi keberkesanan Raptai @ Pengulangan
- Tingkah laku perlu diulang dalam konteks bersesuaian
- Raptai perlu diprogramkan supaya dapat hasil yang memuaskan
- Raptai tingkah laku betul → peneguhan segera
- Jika sebahagian tingkah laku diulang betul → beri maklum balas untuk betulkan tingkaj laku
- Tingkah laku diulang dengan betul perlu dilakukan beberapa kali
Faktor Pengaruhi Keberkesanan Pemodelan
- Apabila model pamerkan tingkah laku yang betul (agen peneguhan)
- Ciri-ciri model perlulah sama dengan pemerhati @ berstatus lebih tinggi
- Kekompleksan tingkah laku yang dimodel perlu sesuai dengan tahap perkembangan @ keupayaan pemerhati
- Pemerhati perlu beri perhatian kepada model
- Tingkah laku yang dimodelkan mesti terjadi dalam konteks bersesuaian (perlu dimodelkan dalam situasi sebenar)
- Tingkah laku model perlu diulang beberapa kali sehingga pemerhati dapat laksanakan tingkah laku yang betul
- Tingkah laku model dengan pelbagai cara dan situasi → untuk digeneralisasikan
- Pemerhati perlu diberi peluang untuk ulang tingkah laku sebaik selepas memerhati
- Peniruan yang betul diberikan peneguhan segera
2. ARAHAN
- Huraikan tingkah laku yang betul kepada pemerhati dengan spesifik dan tepat
- Berikan rantaian tingkah laku dengan jelas mengikut komponen dan urutan yang bersesuaian
- Jelaskan situasi dimana tingkah laku dijangka terjadi
Contoh:-
Apabila orang tidak dikenali ajak kamu naik ke kereta, kamu perlu berkata:
"Tak boleh! Saya perlu meminta kebenaran cikgu"
" Kemudian lari masuk ke dalam kawasan sekolah bagitahu cikgu"
" Cikgu akan bangga dengan tindakan kamu"
Faktor Pengaruhi Keberkesanan Arahan
- Perlu dinyatakan ikut tahap pemahaman pemerhati ( terlalu senang → buat tak endah, terlalu susah → tak faham)
- Dibeikan oleh individu yang ada kredibiliti
- Pemerhati diberikan peluang untuk ulang tingkah laku
- Arahan perlu dipadankan dengan permodelan
- Arahan diberi bila pemerhati diberi perhatian
- Pemerhati perlu ulang arahan ( tingkatkan kebarangkalian pemerhati boleh ulang arahan di masa hadapan)
3. RAPTAI @ PENGULANGAN
- Beri peluang kepada pemerhati untuk berlatih selepas terima arahan @ lihat permodelan
- Bahagian penting dalam latihan kemahiran tingkah laku kerana
- Permodel hanya akan pastikan pemerhati belajar tingkah laku betul apabila dapat laksanakan tingkah laku tersebut
- Peluang untuk teguhkan tingkah laku yang dipamerkan dengan betul
- Beri peluang untuk menilai dan betulkan kesalahan jika tingkah laku dilakukan dengan betul
Faktor Pengaruhi keberkesanan Raptai @ Pengulangan
- Tingkah laku perlu diulang dalam konteks bersesuaian
- Raptai perlu diprogramkan supaya dapat hasil yang memuaskan
- Raptai tingkah laku betul → peneguhan segera
- Jika sebahagian tingkah laku diulang betul → beri maklum balas untuk betulkan tingkaj laku
- Tingkah laku diulang dengan betul perlu dilakukan beberapa kali
4. MAKLUM BALAS
- Melibatkan pujian @ lain-lain peneguhan bagi tingkah laku betul
- Pembetulan kesilapan atau arahan tambahan bagi tingkah laku tidak betul
Faktor Pengaruh Keberkesanan Maklum Balas
- Diberi sebaik sahaja tingkah laku betul dipamerkan
- Perlu sentiasa libatkan pujian @ lain-lain peneguhan
- Pujian mestilah berbentuk deskriptif
- Jangan negatif apabila sampaikan maklum balas
- Puji dulu sebahagian aspek tingkah laku yang betul sebelum beri maklum balas
- Beri maklum balas untuk betulkan satu tingkah laku sahaja pasa satu-satu masa
ANTESEDEN |
TINGKAH LAKU |
AKIBAT |
Permodelan Dan Arahan |
Raptai @ Ulangan |
Maklum Balas |
Latihan Kemahiran Tingkah Laku dalam Kumpulan
- Diberi kepada kelompok individu yang perlu belajar kemahiran yang sama
- Paling berkesan dalam kumpulan kecil supaya semua orang berpeluang ambil bahagian
- Permodelan & arahan diberikan kepada kumpulan
- Raptai @ Ulangan dibuat oleh individu dalam kumpulan hingga dapat lakukan tingkah laku yang betul
- Maklum balas diberikan oleh jurulatih & ahli kumpulan
Kelebihan latihan tingkah laku dalam kumpulan
- Lebih efisien
- Setiap ahli belajar dengan perhati ahli kumpulan lain
- Individu belajar nilai persembahan
- Generalisasi senang berlaku
- Magnitud peneguhan
Kelemahan latihan dalam kumpulan
- Setiap ahli mungkin tidak dapat perhatian penuh daripada jurulatih
- Sesetengah ahli mungkin tidak ambil bahagian secara aktif
- Sesetengah ahli mungkin mendominasi sesi & mengehadkan lathan ahli lain
Atur cara prosedur latihan tingkah laku
- Kenalpasti & definisi kemahiran yang akan diajar
- Kenalpasti semua rangsangan diskriminatif
- Nilai kemahiran individu dalam situasi rangsangan
- Mulakan latihan dengan kemahiran @ situasi rangsangan yang paling mudah
- Mulakan sesi latihan dengan memodelkan tingkah laku & jelaskan aspek-aspek penting tingkah laku
- Adakan peluang untuk latihan
- Beri maklum balas sejurus selepas raptai
- Ulang raptai & beri maklum balas
- Selepas berjaya dalam satu situasi latihan berpindah ke situasi lain
- Programkan generalisasi kepada situasi semula jadi bila telah mahir dalam semua situasi simulasi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan