TAJUK
:
Kesan Pandemik COVID-19
Kepada Perkembangan Emosi, Kognitif dan Psikososial Kanak-Kanak dan Remaja
“Kini, negara kita telah
mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang bermula pada 10
Jun 2020 sehingga 31 Ogos 2020. Pelaksanaan PKPP ini sedikit sebanyak dilihat
memberi suatu kelegaan kepada kita semua kerana kita dapat menjalankan rutin
kebiasaaan kita sebelum pelaksanaan PKP tetapi langkah pencegahan dan SOP
COVID-19 harus kita patuhi. Sepanjang tempoh PKP yang bermula pada 17 Mac 2020,
majoriti rakyat Malaysia terkesan dengan kehidupan norma baharu. Kanak-kanak
dan remaja juga tidak dapat lari dari mendapat kesannya secara langsung sama
ada kesan dari segi emosi, kognitif dan psikososial mereka.
Dengan memilih kanak-kanak atau remaja,
bincangkan bagaimana pandemik COVID-19 memberi kesan kepada perkembangan
emosi, kognitif dan psikososial mereka. Dalam penulisan anda, anda
perlu merujuk kepada dua atau tiga rujukan dari artikel jurnal yang baharu berkenaan
COVID-19 yang diterbitkan pada tahun 2020.”
Perintah Kawalan Pergerakan Malaysia (PKP)
2020 merujuk kepada tindakan pencegahan oleh kerajaan
persekutuan Malaysia terhadap kes pandemik
koronavirus (COVID-19)
bermula pada 16 Mac 2020 yang lalu dan diteruskan dengan Perintah Kawalan
Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang bermula pada 10 Jun 2020 sehingga 31 Ogos
2020. Susulan daripada itu masyarakat di negara ini menunjukkan pelbagai reaksi
apabila kerajaan mengumumkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat
(PKPB), dengan sebahagian besar aktiviti ekonomi dan sosial dibenarkan
beroperasi semula. Tidak dinafikan serangan
pandemik ini memberi kesan besar terhadap pelbagai sektor di negara kita dan majoriti
rakyat Malaysia sangat terkesan dengan kehidupan norma baharu ini. Di sebalik semua kekacauan ini, terdapat satu
institusi yang sangat terkesan terutamanya dari segi mental, iaitu institusi
kekeluargaan. Oleh itu, kanak-kanak dan remaja juga tidak dapat lari dari mendapat
kesannya sama ada kesan dari segi emosi, kognitif dan psikososial mereka.
Mereka merupakan mangsa yang terpinggir dalam pandemik ini, terkongkong dan
sepi meraih perhatian dan bantuan yang jelas.
Pandemik ini membuktikan betapa pentingnya penjagaan
kesihatan fizikal kita, namun ianya turut menyedarkan kita bahawa kesihatan
mental juga perlu diberi keutamaan. Khususnya kepada golongan kanak-kanak dan
remaja yang masih bertatih dalam kehidupan mereka. Secara teorinya, kanak-kanak
dan remaja memerlukan persekitaran yang kondusif dan kebebasan untuk
mengeksplotasi dan meneroka kemahiran diri, namun pandemik Covid-19 yang
melanda ini telah merencatkan aktiviti itu sekaligus menganggu perkembangan emosi, kognitif dan psikososial mereka. Lebih parah
lagi apabila bukti
baru-baru ini menunjukkan bahawa pandemik berupaya meningkatkan prevalensi
gejala gangguan tekanan pasca-trauma, serta kekeliruan, perasaan kesepian,
kebosanan dan kemarahan semasa dan selepas kuarantin (Brooks et al., 2020).
Jadi dalam refleksi ini saya memilih golongan remaja dan bagaimana pandemik
covid-19 ini memberi kesan negatif kepada perkembangan emosi, kognitif dan
psikososial mereka.
Dalam
konteks psikologi, sememangnya emosi memainkan peranan yang besar dalam membina
kesejahteraan yang baik kepada remaja. Menurut sebuah kajian yang dijalankan
oleh Daniel Vigo dan rakan-rakan penyelidikan lain yang bertajuk kesihatan
mental masyarakat semasa pandemik Covid-19 (2020), beliau berkata tempoh
kawalan pergerakkan ini mempunyai pengaruh yang besar kepada kesejahteraan
emosi, perasaan diri dan tujuan dalam hidup. Hal ini kerana, covid 19 ini bukan
sahaja mampu membawa kepada mimpi buruk kepada remaja tetapi juga menganggu
persepsi mereka. Kajian ini dikukuhkan dengan laporan akhbar atas talian Metro
yang bertajuk ‘PKP: Ambil kira kesihatan orang muda’. Menurut akhbar itu,
penelitian kesan psikologi semasa dan selepas tempoh Perintah Kawalan
Pergerakan (PKP) ini perlu diambil kira. Hal ini kerana, golongan remaja ini
yang rata-ratanya daripada kalangan pelajar mungkin kehilangan sokongan
kesihatan mental seperti, sistem sokongan rakan sebaya atau perkhidmatan terapi
kaunseling secara bersemuka. Bagi sesetengah remaja sekolah dan kawan-kawan
merupakan tempat untuk mengekspresikan lebih perkembangan emosi mereka.
Perkembangan emosi ini wujud daripada pelbagai sumber tetapi untuk menhasilkan
emosi positif, remaja perlu dikelilingi dengan persekitaran dan interaksi yang
baik, ini yang menjadi masalah kepada perkembangan emosi remaja kerana sewaktu
tempoh kawalan ini pergerakkan remaja bukan sahaja disekat tetapi remaja juga
tidak boleh untuk mengekspresikan emosi dengan bebas. Perkembangan emosi
positif ini merupakan aspek yang sangat penting kepada remaja, ini kerana pada
waktu ini mereka lebih cenderung untuk menonjolkan kebolehan dan kekuatan diri.
Kegagalan perkembangan emosi yang sihat ini menyebabkan remaja akan berasa
tidak bersemangat. Lebih menyedihkan remaja yang datang daripada golongan yang
kurang bernasib baik seperti kemiskinan dan masalah keluarga akan berasa lebih
tertekan kerana kehidupan yang dialami mereka pada waktu itu sehingga
menyebabkan mereka ini juga berisiko untuk mendapatkan kesihatan mental lain
seperti tekanan, stress dan kemurungan. Dalam kajian Daniel Vigo ini turut
menegaskan agar kesihatan mental harus menjadi komponen penting dalam liputan
kesihatan sejagat, yang akan meningkatkan keupayaan sistem untuk bertindak
balas secara tiba-tiba terhadap ancaman seperti COVID-19.
Seterusnya, turut menerima kesan
hebat juga adalah dari aspek kognitif, terutamanya dari segi pembelajaran
remaja. Walaupun pendidikan di atas talian telah diperkenalkan oleh kerajaan
dengan harapan agar remaja tidak ketinggalan. Ini
tidak cukup untuk menyaingi keaktifan kognitif yang dialami mereka ketika
pembelajaran bersemuka. Ini kerana, proses kognitif ini sendiri memerlukan
tindakan mental atau proses memperoleh pengetahuan dan pemahaman melalui
pemikiran, pengalaman, dan pancaindera yang seperti kita ketahui PKP membataskan
aktiviti ini. Dalam hal ini keluarga adalah pusat pendidikan dan dipersetujui
secara meluas untuk memberikan didikan utama dalam pembelajaran remaja seperti
yang dijelaskan oleh Bjorklund dan Salvanes (2011). Namun, tidak
semua remaja mempunyai ruang pendidikan yang kondusif. Wujud perbezaan antara
keluarga-keluarga dalam membantu remaja untuk meneruskan pembelajaran mereka.
Perbezaan utama termasuklah jumlah masa yang ada untuk pengajaran, kemahiran
bukan kognitif ibu bapa, persekitaran yang kondusif seperti peralatan, buku
rujukan, akses internet dan talan yang baik. Ibu bapa juga terhalang untuk
membantu anak-anak disebabkan mereka sendiri tidak memahami dan mempelajarinya.
(Oreopoulos et al. 2006). Tambahan pula menurut Simon Burgess dan Hans Henrik
Sievertsen (2020) dalam artikelnya yang bertajuk School, skills, and learning: The effect
of COVID-19 on education menjelaskan
bahawa institusi pendidikan seperti sekolah dan universiti adalah yang terbaik
dalam meningkatkan kemahiran sosial dan kesedaran sosial. Walaupun dalam masa
waktu persekolahan yang singkat ia masih juga membawa kepada pertumbuhan
kemahiran ini kerana persekitaran tempat belajar yang memenuhi tiga kriteria
proses perkembangan kognitif yang baik iaitu pemikiran, pengalaman, dan pancaindera tetapi tidak apabila pandemik ini
terjadi. Keupayaan kognitif remaja tersekat dengan pelbagai aspek yang
menghalang dan masalah-masalah yang timbul dari segi emosi dan fizikal remaja
itu. Akibatnya, keadan ini akan menyebabkan peningkatan ketaksamaan
dalam kefungsian remaja sekaligus menganggu perkembangan kognitif remaja. Ini
jelas membuktikan bahawa pandemik ini menurunkan fungsi kognitif dan aktiviti
harian remaja menerusi kekangan yang wujud ketika ingin melaksanakan
pembelajaran mereka.
Selari
dengan perintah kawalan pergerakan ini, pihak kerajaan turut memerintahkan
pasukan untuk memantau penjarakan sosial dalam kalangan masyarakat. Penjarakan
sosial ini telah menjadi satu norma baru namun pendekatan ini sedikit sebanyak
mengurangkan kefungsian psikososial antara masyarakat. Dalam konteks remaja,
sememangnya pandemik ini memberi impak yang besar dalam pengamalan psikososial
mereka. Menurut Mahaveer Golechha dalam kajiannya yang bertajuk ‘COVID-19,
India, lockdown and psychosocial challenges: What next?’, menjelaskan bahawa
PKP yang berterusan ini boleh menyebabkan kesukaran psikososial bagi penduduk
akibat dari tekanan, kegelisahan, kekecewaan, kebosanan dan kemurungan dan
keinginan untuk membunuh diri. Tekanan dalam tempoh kritikal ini merangkumi
ketakutan terhadap jangkitan, ketakutan terhadap kematian, ketidakpastian,
kehilangan hubungan sosial, kurungan, maklumat yang tidak mencukupi, nasihat
yang bertentangan, kehilangan aktiviti luar, terputus dari alam, kesepian,
kemurungan, tidak berdaya, kemarahan, harga diri yang rendah , kerugian
kewangan dan halangan untuk bekalan makanan dan air (Brooks et al., 2020;
Jiménez-Pavón et al., 2020; Xiang et al., 2020). Tinjauan di China semasa wabak
awal COVID-19 mendapati bahawa 54% responden menilai kesan psikologi wabak itu
sederhana atau teruk, 17% melaporkan gejala kemurungan sederhana hingga teruk,
29% melaporkan gejala kecemasan sederhana hingga teruk, dan 8 % melaporkan
tahap tekanan sederhana hingga teruk (Wang C et al., 2020). Ini membuktikan
dengan serius bahawa psikososial remaja sangat terkesan dengan pandemik ini.
Secara dasarnya, remaja sememangnya menjadi agen utama dalam meghidupkan
suasana sosial, ini kerana jiwa remaja yang menginginkan jalinan afiliasi yang
kuat dan amat mempengaruhinya, membina
dan menjaga hubungan adalah salah satu ciri utama remaja. Kegagalan
dalam membina interaksi sosial ini menyebabkan kefungsian psikososial remaja
menjadi terganggu. Kekurangan keadaan bersemuka, perhubungan dengan orang lain
dan tingkah laku yang positif yang dilakukan diluar rumah menjadikan keupayaan
psikososial seseorang itu semakin rendah. Realitinya, sama ada suka atau tidak
remaja perlu membina ciri psikososial yang baik seperti berkomunikasi secara
atas talian, berinteraksi dengan kerap bersama keluarga dan mengkuti isu semasa
menggunakan rangkaian sosial melalui saluran media sosial yang ada ntuk
mengurangkan kesunyian dan pengasingan psikososial. Remaja tidak seharusnya
menjadikan pandemik sebagai batasan untuk mereka mencapai kesejahteraan
psikososial ketika pandemik. Dalam hal ini, sokongan psikososial juga perlu
diberikan untuk membantu remaja menangani kegusaran dan tekanan mereka
menghadapi pandemik ini dan membantu remaja untuk membina semula struktur
sosial yang baik.
Kesimpulannya,
pelaksanaan PKP yang agak mengejut ini memberikan kekecewaan dan gangguan
kepada remaja untuk menerimanya. Hal ini dikatakan demikian, kebanyakkan remaja
di Malaysia pada ketika itu sedang menjalani aktiviti harian mereka sebagai
pelajar, pekerja dan pelbagai lagi, pelaksanaan PKP ini secara tidak langsung
telah mencatas segala aktiviti harian dan sukar untuk diterima apabila
kebebasan mereka itu ditarik secara tiba-tiba pada waktu mereka sedang seronok
menjalankan kehidupan normal. Jujur, kesan dari pandemik ini remaja sedang
mengalami emosi yang rumit, tidak mudah untuk mereka menyesuaikan diri dengan
pembelajaran dalam talian, mengasingkan diri dari rakan mereka dan membatalkan
pelbagai idea-idea yang menyeronokkan. Oleh itu jelas daripada situasi itu
bahawa pandemik covid-19 ini memberi impak yang sangat besar kepada perkembangan emosi, kognitif dan psikososial mereka. Dalam hal ini, Ibubapa juga memainkan peranan
penting dalam memberikan dorongan kepada
remaja untuk membangunkan sepenuhnya potensi diri daripada perspektif mental,
fizikal, sosial dan kerohanian.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan